Phone Home Custom

الگوی CHOCH چیست؟ راهنمای کامل استراتژی تغییر ساختار

تغییر ساختار در معاملات نشان دهنده معکوس شدن روند در بازار پس از شکستن سقف یا کف است. این مفهوم در معاملات با نام CHOCh نیز شناخته می شود.

پرایس اکشن به سبک اسمارت مانی، در حال حاضر یکی از مدرن ترین سبک تحلیل در دنیا می باشد. این سبک، ترکیبی از پرایس اکشن عرضه و تقاضا و سبک کلاسیک است، همچنین درصد سود و ریسک به ریوارد بالایی دارد.

این دو سبک، مهارتی است که یک معامله گر بازارهای مالی به دنبال آن است، انواع مختلفی از سبک های استراتژی معاملات بازارهای مالی از تایم فریم های کوتاه تا تایم فریم های بالا وجود دارد. این سبک‌ ها در طول سال‌ ها به‌ طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته‌ اند و همچنان انتخابی محبوب از فهرست بهترین استراتژی‌ های معاملاتی بازارهای مالی همچون بازار فارکس، ارزهای دیجیتال و حتی بورس است.

معمولا می توان اینگونه گفت، بیشترین افرادی که تحت عنوان تریدر در بازارهای مالی در حال فعالیت هستند به دنبال سبکی راحت و سودده هستند، پرایس اکشن به سبک اسمارت مانی می تواند یک انتخاب مناسب برای آن ها باشد.

در این مقاله الگوی ChoCh را به طور مفصل توضیح خواهم داد و همچنین یک استراتژی معاملاتی عرضه و تقاضا را با تلاقی تغییر الگوی معاملاتی ساختار توضیح خواهم داد.

Change Of Character (CHOCH)

در یک بازار صعودی و یا نزولی شاهد حرکات ریز بسیار زیادی هستیم. برای مثال فرض کنید در یک بازار صعودی HH ها و HL های ریز زیاد در نمودار ایجاد می شود. حال زمانی که به جای ایجاد HL شاهد ایجاد یک LL در بازار باشیم، CHOCH (Change Of Character) رخ داده است.

در روند نزولی نیز زمانی که به جای ایجاد LH ، H ایجاد شود، CHOCH ایجاد شده است. و احتمال تغییر روند وجود دارد.

Change Of Character (CHOCH) در مارکت استراکچر همان تغییرات سوئینگ ها در سقف و کف می باشد. برای درک بیشتر Change Of Character (CHOCH) به مثال زیر توجه کنید:

Type of market structure

در اولین قسمتی که می بینید HL شکست خورده و LL ایجاد می شود، همان CHOCH رخ داده است. ( نقطه چین های قرمز)

همچنین در روند نزولی نیز بالاخره به جایی می رسیم که LL ها و LH های پی در پی ایجاد می شوند. و زمانی LH شکست خورده و اولین HH تشکیل شوند CHOCH رخ داده است.

پس در کل زمانی که ساختار صعودی به نزولی و ساختار نزولی به صعودی تبدیل شود، Change Of Character رخ داده است.

چگونه تغییر الگوی ساختار را تشخیص دهیم؟

برای پیدا کردن الگوی choch در چارت کندلی، باید مجموعه قوانین زیر را دنبال کنید:

  1. روند قبلی را شناسایی کنید: ابتدا روند غالب در بازار را با استفاده از روش کف پایین تر یا سقف بالاتر پیدا کنید.

تغییر ساختار معمولا در پایان یک روند، الگوهای معکوس را تشکیل می دهد تا به شما فرصتی دهد که بتوانید به بازار بپیوندید. معمولاً الگوی سر و شانه‌ها را تشکیل می‌دهند و در صورت نزولی سر و شانه‌ها را معکوس می‌کنند.

identify trend

  2. شکست ساختار: در مورد روند نزولی به معنای شکستن یک پایین تر است، در حالی که در طول روند صعودی، به معنای شکستن یک اوج بالاتر است. هم چنین در فارکس به معنای BOS است.

BOS break of structure

3. شکستن پایین تر یا بالاتر پایین: پس از شکست ساختار، قیمت برای تغییر روند معکوس می شود. سپس LH یا HL های اخیر را می شکند. در مورد روند صعودی، قیمت از پایین ترین سطح بالاتر خواهد شکست، در حالی که در طول یک روند نزولی، قیمت بالاترین های پایین تر را خواهد شکست.

4. تغییر روند: پس از مراحل فوق، قیمت روند خود را تغییر خواهد داد. این به عنوان تغییر شخصیت در بازار شناخته می شود. به عنوان مثال، اگر آخرین کاراکتر بازار صعودی بود، به نزولی تغییر یافته است.

شما باید مراحل بالا را به ترتیب از مرحله 1 تا مرحله 4 دنبال کنید. این دو مفهوم به شما کمک می کند تا یک شکست معتبر پیدا کنید.

تغییر ساختار به معامله گران در بازار واقعی چه می گوید؟

Choch ساده ترین مفهوم در تحلیل تکنیکال است. این بر اساس امواج بازار است و ساختار امواج روند معکوس در بازار را به ما نشان می دهد.

به عنوان مثال، زمانی که یک سری از اوج های بالاتر و پایین تر در نمودار شکل می گیرد، شکل موج صعودی شکل می گیرد. این بدان معناست که خریداران قوی‌تر هستند و بازار را بالا می‌برند. با این حال، همانطور که در بالا توضیح داده شد، زمانی که آخرین بالاترین بالاتر و پایین‌تر با معیارهای خاص شکسته می‌شوند، روند بازار تغییر می‌کند. این تغییر تغییر شخصیت است.

پس از تغییر الگوی شخصیت، روند بازار معکوس خواهد شد. بنابراین اگر یک روند صعودی داشتید، باید معامله را ببندید و در روند نزولی به دنبال فرصت معاملاتی فروش باشید.

این تکنیک اولیه ای است که در تحلیل تکنیکال برای پیش بینی بازار با استفاده از روندها و سایر ابزارهای فنی استفاده می شود.

مثال 1

در چارت EURUSD، می توانید یک شکل واضح از سقف های بالاتر و پایین تر را مشاهده کنید. یعنی روند صعودی است. من این سطوح را نیز در نمودار مشخص کرده ام.

اکنون، قیمت در پایان یک روند، بالاترین سطح را شکسته است. این شکست ساختار است.

پس از شکست ساختار، قیمت معکوس شد و یک کف پایین جدید زد. این بدان معناست که یک روند معکوس در بازار آغاز شده است. پس از یک عقب نشینی جزئی، قیمت شروع به ایجاد سطوح پایین و اوج های پایین تر می کند. این سیگنال یک روند نزولی است.

choch  تغییر ساختار

مثال 2

لگوی choch برای همه بازارها مانند سهام، فارکس و ارز دیجیتال کار می کند.

در اینجا نمونه ای از الگوی choch در BTCUSD آمده است. پس از یک سری روند نزولی، قیمت از بالاترین پایین تر می شکند و سپس تغییر الگوی کاراکتر شکل می گیرد.

choch  تغییر ساختار در چارت BTCUSDT

استراتژی معاملاتی ChoCh

در استراتژی معاملاتی، تلاقی مناطق عرضه و تقاضا را با تغییر الگوی کاراکتر در معاملات اضافه کرده ام. پس از تأیید تغییر روند، از مناطق عرضه و تقاضا برای باز کردن معامله و  تعیین سطوح حد ضرر استفاده خواهیم کرد. سپس، زمانی که الگوی Choch دیگری در جهت مخالف شکل گرفت، معامله را می بندیم.

بنابراین مراحل زیر را دنبال کنید:

  • باز کردن یک معامله: هنگامی که یک الگوی Choch شکل می گیرد، یک منطقه عرضه و تقاضا را بر اساس موج اخر علامت گذاری کنید. و سپس منتظر بمانید تا قیمت به منطقه بازگردد و سپس تجارت را در جهت معکوس شدن روند باز کنید.
  • حد ضرر را اضافه کنید: حد ضرر را چند پیپ بالاتر از ناحیه عرضه قرار دهید و در مورد منطقه تقاضا، استاپ لاس را زیر منطقه قرار دهید.
  • با سود معامله را ببندید: وقتی یک الگوی choch خلاف روند روی نمودار شکل گرفت، معامله را به صورت دستی ببندید.
ChoCh trading strategy

این یکی از بهترین استراتژی های معاملاتی است که سود های بسیار پرریسکی را ارائه می دهد. از آنجا که گاهی اوقات روند پس از یک روند بزرگ تغییر می کند، شما سود زیادی خواهید داشت.

جمع بندی

عرضه و تقاضا بهترین استراتژی معاملاتی است که من در معاملات خودم در بازارهای مالی استفاده می کنم. همچنین یک معامله گر به سبک عرضه و تقاضا هستم. تنظیمات معاملات با احتمال بالا در نمودار با ترکیب الگوی choch و مناطق عرضه و تقاضا شکل می گیرند.

با این حال، شما باید استراتژی معاملاتی را بک تست کنید زیرا باید بتوانید شرایط بازار و موقعیت های خوب باز کردن را نیز پیدا کنید. زیرا احتمال باز کردن معاملات در شرایط متلاطم بازار، کاهش می یابد.

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *